FTP sunucusu kurmak

Arkadaşlarınızla kendi bilgisayarınız üzerinden dosya paylaşacaksınız veya uzak bilgisayardan kendi bilgisayarınızdaki FTP serverına bağlanıp dosyalarınıza erişmek istiyorsunuz, aslında kendi bilgisayarınızda FTP server olması çok güzel arkadaşlarınızla veya dilediğiniz bir kişiyle dilediğiniz kadar dosya paylaşımı yapabiliyorsunuz.

FTP server kurmak için neler yapmak gerekiyor?


  1. FTP için bilgisayarımızda bir klasör

  2. IIS FTP hizmeti açılmalı

  3. Windows kullanıcımıza şifre belirlemek zorundayız

  4. Bilgisayarımız , modem üzerinde 20 ve 21 portlara erişebilmelidir

  5. Genelde güvenlik duvarı kapatılırsa sorunsuz çalışır.

Nasıl kullanılır?
Bilgisayarda bir yerde, mesela D sürücüsü gibi el ayak değmeyen bir yerde FTP adında bir klasör açtım ve bunu FTP server olarak yetkilendirdikten sonra bu klasör artık FTP ana dizinidir. İnternet tarayıcısında adres çubuğunda ip no girildiğinde (mesela ftp:/192.168.1.147 ) ilk görüntülenecek klasör ayarladığım FTP klasörü olacaktır. Siz dilediğiniz isimde ve dizinde bir klasöre yetki verebilirsiniz. Kullanıma gelince, arkadaşlarınıza dış IP adresiniz örn: 85.104.121.8 bu sizin dış IP adresiniz olarak varsayalım, arkadaşlarınızın size dosya göndermesini istediğinizde ftp://85.104.121.8 olarak bu adresi paylaşıyorsunuz, bu adresi her hangi bir İnternet tarayıcısından değil, her hangi bir klasörün adres çubuğuna girmeliler, ya da her hangi FTP tarayıcı programından bağlansalar da olur, aksi durumda size dosya upload edemezler bu nedenle klasörün adres çubuğna yazıp FTP‘inize bağlanmaları gerekiyor. Bu FTP adresinize bağlandıkları gibi Windows kullanıcı adı ve şifrenizi girmek zorundalar yoksa dosyalarınıza erişemezler. Arkadaşınıza FTP‘nizden direkt olarak bir dosya paylaşmak istiyorsunuz, bu klasörün içine atarsınız.  Arkadaşınıza böyle adres göndermeniz rahat indirmesine yeterli olacaktır; ftp://85.104.121.8 /yüklediğiniz dosya Buna rağmen de şifre soracaktır, ama zaman kaybetmeden şifreyi girip direkt belli bir dosyayı indirmelerini sağlamak istiyorsanız en iyisi böyle olur diye düşünüyorum.

Kurulum Nasıl Yapılır?
Denetim Masası -> Program ve Özellikler ->  Burada “Windows özelliklerini aç veya kapat”a tıklayın.

Windows Özellikleri adında bir pencere açıldı.. Burada Internet Information Services (IIS) olanı işaretledikten sonra hemen içini gözatıp FTP sunucusu, FTP Genişletilebilirliği, FTP Hizmeti, Web Yönetim Araçları, IIS 6 Yönetim Uyumluluğu, IIS Metatabanı ve IIS 6 yapılandırma uyumluluğu,IIS Yönetim Konsolu gibi özellikleri aktif durumda işaretleyip “Tamam” a tıklıyoruz. NOT: İşlem tamamlandıktan sonra bilgisayarınızı yeniden başlatmanız gerekiyor, bilgisayarınızı yeniden başlatın ve diğer adıma geçin.



Bilgisayarımızı yeniden başlattık, bu kez Denetim Masası‘nda bulunan “Yönetimsel Araçlar”‘ı tıklıyoruz.



Açılan klasörün içinde Internet Information Services (IIS) kısayolu bulunur, eğer görülmüyorsa ya bilgisayarınızı yeniden başlatmadınız ya da az önceki adımda bir yanlışlık yaptığınız için IIS‘i bilgisayarınıza kuramadınız, tekrar başa dönüp bunu tekrar çalışmalısınız.

Internet Information Services (IIS) penceresi açıldı, burada FTP server ekleyebilir ve yönetebiliriz.



Hemen solda bilgisayarımızın adı geçen nesneye sağ tıkladıktan sonra “FTP Sitesi Ekle…”ye tıklıyoruz ..



Karşımıza böyle bir sihirbaz penceresi açıldı, en başta FTP sitesi adı diyor oraya FTP site adını nasıl istiyorsanız öyle yazın, hemen altında bulunan gözat butonu ise FTP serverınızin ana dizini olan klasör olacak yani yetki vereceğiniz klasör, yukarıda bahsetmiş olduğum gibi önce FTP adında klasör açtığımı bahsetmiştim , ve FTP sunucuma bağlanınca FTP klasörüne ana dizin olarak bağlanmış oluyorum, işte burada sizin kendi belirleyeceğiniz klasör, ana dizini klasörünüzü seçin. IP adresi listesinde kendi PC’nizin IP adresi otomatik olarak yer alır, kendi PC’nizin IP adresini seçin, benim IP adresim 192.168.1.147 seçtim, aşağıdaki “FTP sitesini otomatik başlat” seçeneği size kalmış bir durum, bilgisayarınız açıldığı gibi FTP sunucusu direkt çalışsın mı yoksa elle mi çalıştırmak istiyorsunuz onu en iyi kendiniz belirtirsiniz. Tabi tavsiye olarak bilgisayarınız açıldığında server otomatik başlasın daha iyi ben öyle tercih ediyorum. Hemen altında yer alan SSL sertifikası için ise “SSL yok” işaretleyin. İleri butonuna tıklayın.



Burada FTP sitesine kimler erişebilir belirliyorsunuz, eğer anonim ise hiç denemedim ama yanılmıyorsam anonim olarak bağlananlar şifre gerektirmeden dosyalarınızı görebilirler bu böyle sizin için riskli bir durum olmalı, Ben “Temel”‘i işaretledim, aşağıdaki yetkilendirmeyi de kendinize göre belirleyin. Eğer FTP‘inize bağlananlara dosyalarınızı okumalarına izin veriyorsanız “Oku” işaretli olmalı, FTP‘nize dosya yüklemelerine izin veriyorsanız “Yaz” seçili olmalı bunların her ikisi de seçili olsun eğer farklı bir FTP serverı olarak oluşturmuyorsanız tabi..



Bu kullanıcıya izin verdim erişime bu kullanıcıyla erişebilecek. Sona tıklıyoruz ve FTP sunucumuzu oluşturmuş oluyoruz..

Sunucumuzu test etme zamanı.. Her hangi bir klasörü açıp adres çubuğuna FTP kurulumu sırasında belirtmiş olduğunuz IP adresinizi giriyorsunuz ancak IP adresinizin başında ftp:// yazmak zorundasınız.Eğer oturum aç penceresi karşınıza açıldıysa artık FTP sunucunuz hazırdır anlamına geliyor.. Giriş yapalım bakalım, Windows kullanıcı adım ve şifremle giriş yapıyorum.Dosyalarım açıldı, FTP ana dizinim  FTP klasörünün içini gösteriyor içindeki dosyalar genelde arkadaşlarımla ve kendimle kullandığım dosyalardır. Peki bu local olarak bağlanıyor, dış IP olarak bağlanabilir miyim? Evet, önce bir deneyin modeminizde 20 ile 21 port açık mı değil mi, açık ise ftp://DışIPAdresiniz olarak tekrar bağlanın eğer yine olmadıysa bu sefer Denetim Masası’nda bulunan Windows Firewall (Güvenlik Duvarı)‘nı devre dışı bırakın.Dış IP adresimle bağlanmayı deniyorum,artık ABD, Avrupa, Güney Kore, internet erişimi olan her hangi bir yerden bu bilgisayarımdaki FTP serverıma bağlanıp dosyalarıma rahat rahat erişebilirim yeni dosyalar yükleyebilir ve mevcut olan dosyalarımı indirebilirim. ftp://dışIPadresimi giriyorum.

Tüm adımları uyguladım ama FTP’ye bağlanınca şifre istiyor?

Windows kullanıcı adınıza şifre belirtirseniz düzelir. Bunun için Denetim Masası -> Kullanıcı Hesapları -> (Kullanıcı adınız) -> Şifre oluştur’dan şifre oluşturabilirsiniz bununla birlikte FTP girişiniz kullanıcı adınız ve şifreniz olacaktır örnek: Kullanıcı adı: username şifre: 123456

Lokal ağdan bağlanabiliyorum ama uzaktan bağlanamıyorum?

1- Modeme 21 portu eklenir.
2- Modem güvenlik duvarı = Devre dışı
3- Windows güvelik duvarı = Devre dışı

Modeminize port eklemeniz gerekiyor. Az yukarıda belirttiğim gibi 21 portu modeminize dahil etmelisiniz. Eğer dediklerimi uygulamışsanız ve halen çalışmıyorsa, modemin güvenlik duvarı (firewall)’ı devre dışı bırakın ve daha sonra Windows Güvenlik Duvarı’nı da devre dışı bırakın. Bu adımları uyguladıktan sonra sorunsuz bir şekilde FTP’nize uzaktan erişmeniz gerekir. Ayrıca sisteminizde yüklüyse, antivirüsünüzü de devre dışı yapmanızda fayda vardır.Bazı antivirüslerde bulunan Firewall özelliği bu girişimi engelliyor olabilir. Portları ekledikten sonra adres çubuğuna ftp://DışIPadresiniz yazıp uzaktan erişimi sağlayabilirsiniz.

Yorumlar

  1. slmlar bütün akşam uğraştım fakat

    https://drive.google.com/file/d/1oB2bcAVdfLfjujk4QndpoZWSGyBnEb4q/view?usp=sharing

    böyle bir hata alıyorum.

    port check ile kontrol ettim port açık
    modem güvenlik duvarı bilgisayarın güvenlik duvarı kapalı (antivirüs yok)
    kullanıcı izinleri klasör izni verildi

    local ağda sıkıntı yok, internet üstünden bağlanmak istediğimde ip adresimi girince kullanıcı adı
    ve şifremi giriyorum bu hatayı alıyorum.yardımlarınızı bekliyorum şimdiden teşşekkürler

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dersim İsyanı ve Seyit Rıza

Koçgiri İsyanı